Suriname ontdekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anneline Ende - WaarBenJij.nu Suriname ontdekken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Anneline Ende - WaarBenJij.nu

Suriname ontdekken

Door: Anneline

Blijf op de hoogte en volg Anneline

04 Mei 2012 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

De 1e maand in Suriname zit er alweer op! 1 maand waarin ik prachtige trips heb ondernomen met fantastisch gezelschap (Erik, pap & mam) en waarin ik weer 1 jaartje ouder ben geworden én de 1e stagedag zit erop.

Zo langzamerhand begin ik wat dingen te leren over Suriname... of ik ze begrijp is een 2e. Hieronder een 'kleine' opsomming :)

Suriname is 4x zo groot als Nederland, maar kent eigenlijk maar 1 stad: Paramaribo. De 2e grootste stad van het land telt 15.000 inwoners en heeft 1 stoplicht (weer eens wat anders dan Almelo :p).

De amnestiewet is aangenomen en vervolgens worden een aantal ministers (heel toevallig die tegen de amnestiewet stemden) verwisseld voor andere mensen en deze posities 'gedepolitiseerd'... (nog nooit van gehoord, maargoed de president sprak er enthousiast over op de radio). Laat ik het zo zeggen dat je Suriname veel meer kan kopen met geld, en dat corruptie erg in de cultuur ingebakken schijnt te zitten.


Surinamers eten veel, Chinese Surinamers eten alles: schildpaddeneieren, schildpadden, slangen, honden... you name it!
Het eten van de eieren van zeeschildpadden is verboden, maar voor eigenlijk alle Surinamers een lekkernij. Echt alle mensen die ik heb gevraagd geven toe dat ze als ze het aangeboden zouden krijgen ze het zouden kopen! De boete voor het stropen is 10 SRD (ong E2,50) per ei en stropers hebben soms wel 1000 eieren bij zich.

Vervallen is makkelijker dan onderhouden... dus: vele huizen in de stad zijn vervallen, worden er ergens hutjes gebouwd voor arbeiders van een project en is dat afgelopen... dan vooral niet de hutjes onderhouden of slopen, maar gewoon lekker laten staan ;).

Er zijn 3 belangrijke wegen in Suriname, vanaf Paramaribo naar het westen, oosten en zuiden. Deze wegen zien er op de verschillende trajecten, zeer verschillend uit. Van prachtig geasfalteerd tot en met onverharde bauxietwegen met heel veel kuilen. De laatste hebben als nadeel dat die of heel stoffig worden als het droog is, of heel glibberig als het veel regent. De bruggen zijn ook nogal van wisselende kwaliteit. De grote brug over de Suriname rivier is een prachtige, hoge en grote brug. Onderweg naar de jungle bestond de brug uit een stalen frame met hier en daar een losse plank of ijzeren matje.. Erik en ik mochten deze zo leggen dat de auto er goed overheen kon rijden! Voordeel is dat ook de reis naar je bestemming van de trip een avontuur blijft!

De supermarkten in Suriname zijn bijna allemaal van chinese Surinamers. Ze zijn altijd open en lekker goedkoop :).

Een iPhone is gemaakt van bijzonder hard materiaal, laat je deze per ongeluk op je voortand vallen, dan wint de iPhone het. Gelukkig heeft de tandarts het allemaal weer gerepareerd en ziet Erik er weer prachtig uit ;)

Zoals gezegd heb ik dus een heerlijke vakantie gehad. Zowel met Erik als mijn ouders heb ik prachtige trips ondernomen en heb ik letterlijk van het uiterste oosten naar het uiterste westen van Suriname gereisd. We hebben in hangmatjes in het tropische regenwoud geslapen. We hebben al wadend door de rivier en stroomversnellingen een waterval te bereiken, helaas niet gelukt, dus dan maar duf via het paadje, wel zo makkelijk. Zijn met een korjaal naar de jungle gevaren, waar we een heerlijk relaxed hutje op een klein eilandje in de rivier hadden met prachtig uitzicht, heerlijk! We zagen zeeschildpadden eieren leggen op het strand (des te erger dat de nesten vervolgens geroofd worden). Zijn naar een vogelreservaat geweest, waar we prachtige vogels zagen en aapjes die aan het spelen waren in een boom. We brachten een bezoekje aan een dierentuin waar een luiaard om je nek komt hangen en de aapjes op je hoofd springen.

Kortom een heerlijke en lange vakantie!

Zoals gezegd zit de allereerste stagedag er nu ook op! Na wat papierwerk en grondige MRSA kweken, mocht ik dan vandaag het ziekenhuis betreden. De dokter belde me gister op of ik bij een grote operatie wou kijken die hij hier maar ongeveer 4x per jaar doet (voor de geneeskunde mensen onder ons: radicale cystectomie met urinedeviatie). Zo stond ik vanochtend vroeg op de OK, die er eigenlijk opvallend netjes uitziet! Een leuke 1e dag :). Vanaf volgende week zal ik nog 8 weken stage lopen bij de urologie, waarvan 2 dagen per week in het RK ziekenhuis en 3 dagen per week in het Diakonessenhuis.

Maar vanavond eerst gebakjes eten en Borgoe (de Surinaamse rum) - colaatjes drinken om het weekend in te luiden!

Fijn weekend allemaal! En heel leuk om ook van jullie op de hoogte te blijven hoor :).

Liefs, Anneline



  • 04 Mei 2012 - 20:34

    Renske:

    Toevallig zat ik net achter de computer toen jouw berichtje kwam.. Leuk om te lezen wat je allemaal hebt gedaan en ontdekt! Klinkt goed :) Heel veel succes met je stage. X

  • 05 Mei 2012 - 09:43

    Sanne:

    Wow Anne, klinkt echt heel erg gaaf... Jij, erik en je ouders als 'echte toeristen in de jungle'... De foto's zijn ook waanzinnig, ben een behoorlijke schijterd als het aankomt op beestjes, maar als ik die foto's van je zie als slapen in een hangmatje in de jungle en een alligator vasthouden, dan wordt ik wel stiekem een beetje jaloers hoor ;)
    Heel erg veel plezier ook nu je aan het werk moet!! Xxx

  • 05 Mei 2012 - 11:14

    Tineke:

    Waah wat gaaf allemaal! Foto's zien er super uit! Succes met je stage maar eerst fijn weekend! Dikke kus

  • 06 Mei 2012 - 15:39

    Anniek:

    Annelientje! Eerst even hier een reactie, ga je zo direct even mailen. Onwijs leuk bericht weer, fijn ook de Suriname feitjes ;) Ben benieuwd wat je paps en mams van de avontuurlijke ritjes vonden haha. Heel erg leuk ook nu wat meer foto´s en je hebt al een lekker jaloersmakend kleurtje zie ik! Have fun op stage de komende dagen. Liefs

  • 08 Mei 2012 - 15:33

    Floor:

    Hihi, heerlijk dat verhaal over Erik en zijn iPhone ;) Maar zo te lezen vermaak jij je wel. Veel plezier nog in Suriname en op de uro! xx

  • 10 Mei 2012 - 12:35

    Jerry:

    Ehhhh Surinamers die honden eten??? Lijkt mij sterk aangezien ik zelf als Surinamer geen een kent die hondenvlees zou willen eten.....

  • 15 Mei 2012 - 20:50

    Jolien:

    Hoi Anne, wat leuk om je verhaal te lezen! Klinkt als een heerlijke vakantie :) En een ideale manier om te aklimatiseren, een beetje te wennen aan Suriname voordat je stage begint. Ik hoop dat je een super mooie (stage)tijd krijgt daar. Ik ben net terug uit India, erg mooi land. Nu tijdens mijn avonddienst op de SEH niets te doen ;). Liefs!

  • 16 Mei 2012 - 14:32

    Ineke Heddema:

    Hoi Anneline,
    Wat boeiend allemaal, je belevenissen! Zo leuk om te lezen. Je hebt het erg naar de zin, maak ik op uit je verhalen.Goed zeg, dat je zo'n interessante operatie kon meemaken.
    Heb net even met Erik gemaild en hem gebeld op z'n verjaardag, hij kwam toen net uit Central Parc in New York.
    We gaan jullie toch wel een beetje missen hoor.
    Niks van aantrekken, geniet van deze tijd en van het lekkere weer, want dat is hier ver te zoeken!
    Nou, we volgen je, veel plezier en werk ze! Lieve groet en smok van Albert en Ineke

  • 07 Juli 2012 - 10:22

    HI:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

coschap Suriname

Recente Reisverslagen:

25 Juni 2012

Time flies

21 Mei 2012

Stagiaire in Su

04 Mei 2012

Suriname ontdekken

07 April 2012

Eerste indrukken

29 Maart 2012

Nog een paar dagen...
Anneline

Actief sinds 01 Sept. 2009
Verslag gelezen: 3012
Totaal aantal bezoekers 28055

Voorgaande reizen:

03 April 2012 - 01 Juli 2012

coschap Suriname

05 September 2009 - 21 December 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: